Jak pomóc dziecku nauczyć się kontroli i pewności siebie?

Rodzicu, aby Twoje dziecko nauczyło się kontrolować swoje zachowanie, nabrało pewności siebie - respektuj poniższe zasady:

1.Stwórz dziecku spokojną, miłą nasyconą ciepłem atmosferę emocjonalną w rodzinie.

2.Pamiętaj o rzeczywistych potrzebach dziecka, nie tylko o potrzebie snu, jedzenia, ubrania, ale głownie o potrzebie bezwarunkowej miłości  „Kocham Cię za to, że jesteś, a nie za to, co robisz”

3.Ustal jasne reguły i zasady rządzące w rodzinie i konsekwentnie ich przestrzegaj. Konsekwentne zachowanie wygasza reakcje agresywne.

4.Staraj się być dla swojego dziecka pozytywnym wzorem do naśladowania.

5.Bądź modelem nieagresywnego zachowania. Nie bij! Nie szarp! Nie obrażaj! Nie strasz!

6.Nie „walcz” z mężem/ żoną w obecności dzieci. Nie musicie mieć racji, ale w kontakcie z dzieckiem występujecie razem.

7.Zdecydowanie przeciwstawiaj się agresji dziecka, zwracaj uwagę, motywuj dziecko aby powiedziało co czuje osoba pokrzywdzona, komentuj, nie udawaj, że nic nie widzisz.

8.Jeśli jesteś zdenerwowany/zachowanie dziecka/ powiedz dziecku o tym lub odłóż rozmowę na później.

9.Miej czas dla dziecka, rozmawiaj z nim, bo za jakiś czas zniechęcone nie będzie chciało opowiadać. W czasie rozmowy z dzieckiem aktywnie słuchaj: patrz na dziecko, zadawaj dodatkowe pytania, pytaj o uczucia, wczuj się w to, o czym mówi.

10.Rozmawiaj z dzieckiem o różnych sytuacjach z życia codziennego i wyjaśniaj niewłaściwe zachowania/ Jak ty zachowałbyś się w podobnej sytuacji. Czy tak należało postąpić? Czy to jest dobre zachowanie?/

11.Ucz dziecko tolerancji i poszanowania godności drugiego człowieka. Zakazuj dziecku śmiać się z innych.

12.Ucz dziecko mówić o emocjach: gniewie, złości, niezadowoleniu i pokazuj pożądane sposoby radzenia sobie z nimi.

13.Stwarzaj dziecku okazję do planowania różnego rodzaju pożądanej aktywności.

14.Pomóż mu zorganizować dodatkową aktywność ruchową, aby mogło w sposób konstruktywny i kontrolowany rozładować nadmiar energii.

15.Mobilizuj do prac domowych, zachęcaj do wysiłków. Problemy zaczynają się, gdy dziecko nic nie robi.

16.Zauważaj każdy, najmniejszy nawet postęp swojego dziecka. Chwal je jak najczęściej!

17.Podkreślaj znaczenie wysiłku w rozwiązaniu zadania niezależnie od efektu końcowego.

18.Nie zawstydzaj i nie ośmieszaj dziecka, gdyż takie zachowanie obniża jego samoocenę 

19.Nie rozwiązuj za dziecko jego problemów.

20.Nie chroń dziecka przed naturalnymi konsekwencjami tego, co robi. W ten sposób uczy się funkcjonowania w otaczającym świecie 

21.Jeśli odmawia wykonania zadań, nie walcz! Zamiast tego, przestań świadczyć mu usługi.

22.Dyskretnie obserwuj relacje dziecka z innymi dziećmi

23.Chroń dziecko przed wpływem modeli agresywnego zachowania – nie zgadzaj się na wielogodzinne siedzenie dziecka przed komputerem lub telewizorem.

24.Rozmawiaj z dzieckiem o tym, co ogląda w TV