TEMAT ZAJĘĆ: TAKIECOSIE
1. Zabawa przy piosence "Pięta kciuk"
2. Rozmowa na temat urodzin.
− Czy obchodzicie swoje urodziny?
− W jaki sposób obchodzicie urodziny?
− Czy któreś z was pamięta datę swoich urodzin?
3. Słuchanie opowiadania "Szuflada" Ewy Kaniewskiej
– Mamo, mamo! – rozlega się przeraźliwy krzyk Pauliny. – Bartek znowu grzebał w mojej szufladzie!
– Bartusiu – wzdycha mama. – Tyle razy prosiłam…
Kiedy Paulina szła do szkoły, tata zrobił jej stolik, żeby miała gdzie odrabiać lekcje. W tym stoliku
jest szuflada, a w niej skarby Pauliny: kredki, farby, plastelina, kalkomanie, dużo kolorowych
gumek i „takiecosie”. Paulina robi je sama z włóczki i koralików – nie wiadomo, czy to ludziki,
czy zwierzątka. Jak ją zapytać: – Co to? – mówi:
– No, takie coś.
Bartkowi bardzo się „takiecosie” podobają. Cała szuflada mu się podoba. „Gdyby tak mieć swoją”
– myśli. On przecież też ma skarby: zepsuty zegarek, kapsel, różne kamyki, kasztany, zdjęcia
z zoo. Na ostatnie urodziny dostał od dziadka tuzin plastikowych Indian. Kiedy włożył ich do
szuflady Pauliny, to zaraz był krzyk!
Mama go pociesza:
– Wiem, Bartusiu, że ci niewygodnie, ale poczekaj jeszcze troszeczkę. Jak zamienimy mieszkanie,
to będziesz miał własne biurko i szafkę. Tu się już żadnego mebla nie wciśnie. Niedługo
będą urodziny Bartka. Dostanie prezenty, porozrzuca po kątach i znowu wszyscy powiedzą:
Bartek bałaganiarz. A gdzie ma je włożyć? Prezenty dostanie, to wie na pewno. Nie na darmo
Paulina robi tajemnicze miny.
Dzień urodzin Bartka jest bardzo uroczysty. Mama upiekła ciasto, postawiła kwiaty na
stole. Przyszli dziadkowie i najlepszy kolega Bartka z przedszkola – Paweł. Przyniósł mu
paczkę gum do żucia. Od babci Bartek dostał czapkę i szalik, od dziadka – komplet malutkich
samochodzików. Mama dała mu piękną, kolorową książkę. A tata? Tata wręczył pudło
owinięte papierem i przewiązane sznurkiem. Co to może być? Bartek rozwija papier. Widzi
drewnianą skrzyneczkę, pomalowaną na czerwono. Na wieczku – drukowanymi literami
– tata napisał jego imię.
– To, Bartusiu, skrzyneczka dla ciebie, póki nie masz własnej szuflady – mówi.
„Ach, jaka wspaniała skrzyneczka! Ile się w niej skarbów zmieści! Już mi twoja szuflada niepotrzebna”
– chce powiedzieć Paulinie, ale Paulina piszczy: – Zajrzyj do środka, zajrzyj do środka!
Bartek podnosi wieczko, a tam, na dnie skrzynki rozpiera się „takiecoś” z wielkimi oczami i ogonem.
Najpiękniejsze „takiecoś”, jakie Paulina dotąd zrobiła…
4. Rozmowa na temat opowiadania - praca przy ilustracji
− Gdzie Paulinka trzymała swoje skarby?
− Czy Bartek powinien dotykać jej rzeczy bez jej wiedzy?
− Co to są „takiecosie”?
− Co Bartek dostał na urodziny?
− Co ucieszyło go najbardziej?
− A co wy chcielibyście dostać na urodziny?
5. Narysujcie proszę prezent jaki chcielibyście dostać na swoje urodziny .