Ogólnopolski Projekt Edukacyjny „Razem przez świat”
Głównym założeniem projektu „Razem przez świat” jest właśnie budowanie pozytywnych więzi z innymi ludźmi poprzez wszechstronny rozwój osobowości, który pomoże nie tylko w zrozumieniu siebie i innych, ale także w poznawaniu świata i jego kultury. W projekcie duży nacisk kładzie się również na odnajdywanie, poprzez poznanie społeczności rodzinnej, lokalnej, narodowej, państwowej i europejskiej, swojego miejsca w świecie. Zajęcia w ramach projektu pozwolą wszystkim dzieciom, niezależnie od płci, czy stanu zdrowia, nie tylko być koło siebie, ale być razem, czuć się bezpiecznie, wspólnie przeżywać radości i smutki, współpracować, negocjować, dzielić się zadaniami w grupie, odnosić sukcesy na miarę swoich możliwości.
Cele ogólne :
1. Wzmacnianie poczucia więzi z rodziną, klasą, szkołą, miastem, ojczystym krajem, kontynentem.
2. Kształtowanie poczucia własnej tożsamości – fundamentu tworzenia tolerancyjnych postaw, otwartych na różnorodność ludzkich kultur i ich zrozumienie.
3. Inspirowanie uczniów do różnorakich działań twórczych z wykorzystaniem technologii informacyjno - komunikacyjnej.
Cele szczegółowe :
➢ poznanie siebie, odkrywanie swoich mocnych stron
➢ integracja klasy (grupy), budowanie atmosfery życzliwości, akceptacji, bezpieczeństwa
➢ uwrażliwienie na wartości kulturowe środowiska rodzinnego oraz wspólnoty lokalnej
➢ wzmacnianie poczucia więzi z narodem, kulturą, historią Polski
➢ ugruntowanie poczucia tożsamości narodowej i europejskiej
➢ poszerzenie wiedzy uczniów na temat Polski i wybranych państw europejskich (położenie kraju, stolica, symbole narodowe, język, zabytki, ciekawostki, znane postacie w dziedzinie literatury, muzyki, sztuki i nauki, wytwory sztuki i kultury)
➢ poznanie przez uczniów obyczajów i życia Europejczyków, szczególnie dzieci (nauka, zabawa, sposoby spędzania wolnego czasu, obchody świąt i innych uroczystości, charakterystyczne potrawy kuchni krajów europejskich - porównywanie z polskimi)
➢ umiejętność tolerowania odmiennych opinii i przekonań
➢ akceptowanie różnorodności wśród ludzi – wyglądu, koloru skóry, niepełnosprawności, płci
➢ rozumienie i szanowanie praw innych ludzi, kształtowanie postawy tolerancji wobec obyczajów, religii
➢ budzenie wyobraźni, fantazji oraz ekspresji artystycznej
➢ inspirowanie do samodzielnego poszukiwania, selekcji i gromadzenia informacji na określony temat
➢ kształtowanie umiejętności prezentowania zdobytej wiedzy
➢ rozwijanie kompetencji cyfrowych dzieci oraz nauczycieli
➢ zachęcenie nauczycieli do wykorzystywania technologii informacyjno komunikacyjnej nie tylko w działaniach projektowych
➢ nawiązanie współpracy z innymi klasami (grupami) z całej Polski.
Moduły programu
- Moduł I – Ja i mój świat
- Moduł II – W mojej grupie
- Moduł III – W moim przedszkolu
- Moduł IV – W rodzinie
- Moduł V - Moja miejscowość
- Moduł VI – Moja ojczyzna
- Moduł VII – Razem do Europy
MODUŁ 5. ,,MOJA MIEJSCOWOŚĆ"
W ramach realizacji modułu 5. ,,Moja miejscowość” dzieci poznały ciekawostki o swojej Małej Ojczyźnie, dowiedziały się, co znaczy pojęcie ,,Mała Ojczyzna”....
MODUŁ 6. ,,MOJA OJCZYZNA"
Przedszkolaki wzięły udział w konkursie recytatorskim ,,Mój dom – moja Ojczyzna”, przedszkolaki przypomniały symbole narodowe, słuchały wierszy i piosenek o tematyce...
MODUŁ 2. ,,W MOJEJ GRUPIE”
W ramach modułu 2. pt. ,,W mojej grupie” dzieci pracowały w zespole, tworząc budowle konstrukcyjne, układając różne przedmioty z kolorowych kubeczków. Wspólnie...
MODUŁ 1. ,,JA I MÓJ ŚWIAT"
Przedszkolaki z naszej grupy uczestniczą w zajęciach w ramach Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjnego ,,Razem przez świat”. Celem realizacji pierwszego modułu pt. ,,Ja i...