Zdrowo jem, więcej wiem!


EDYCJA 2018/2019

Od października 2018 r. w szkolnej świetlicy realizowany jest ogólnopolski projekt „Zdrowo jem, więcej wiem”, w którym biorą udział uczniowie klas II-III. Głównym celem projektu jest wykształcenie u dzieci postaw prozdrowotnych poprzez uczenie zasad zdrowego odżywiania oraz przekazywania wiedzy na temat produktów służącym zdrowiu i produktów dla zdrowia szkodliwych. Najcenniejszą nagrodą dla wszystkich uczestników jest możliwość zmiany stylu życia na zdrowszy i bardziej aktywny.

Projekt trwa cały rok i jest podzielony na 3 etapy: jesień, zima oraz wiosna. Zespoły mogą brać udział w dowolnych etapach, jednak udział we wszystkich trzech zwiększa szanse na dodatkowe nagrody przyznawane przez organizatora projektu. Pierwszy etap jest już za nami. Jego celem była promocja spożywania warzyw i owoców oraz picia czystej wody. Uczniowie byli podzieleni na grupy, w których każda realizowała przydzieloną im część projektu. Drogą wspólnego głosowania została wybrana nazwa naszej grupy - „Detektywi zdrowia”, która miała nawiązywać do późniejszego poszukiwania zalet płynących z codziennego spożywania warzyw i owoców. W ramach realizacji projektu dzieci przygotowały przedstawienie „Na straganie”, w którym wcielały się w warzywa. Uczniowie wykonywali prace plastyczne związane z warzywami i owocami oraz zachęcające do picia wody. Przeprowadzili także proste doświadczenia takie jak wpływ zanieczyszczonej wody na organizmy czy poszukiwanie wody w różnych produktach. Po uważnym wysłuchaniu opowiadania „Choroba żaby Matyldy” uczniowie wykazali się inicjatywą, wykonując z papieru kukiełki przedstawiające żabki chore i zdrowe. Wspaniałą zabawą integrującą grupę okazała się „Woda jak lustro”, podczas której uczniowie naśladowali się wzajemnie.

Pod koniec zajęć jesiennego etapu Detektywi zdrowia zrozumieli, że warzywa i owoce spożywane codziennie w odpowiednich ilościach chronią przed wieloma chorobami, a najsmaczniejsze są świeże z własnego ogródka. Wśród grupy realizującej projekt „Zdrowo jem, więcej wiem” od czasu przeprowadzenia zajęć, woda w znacznej mierze zastąpiła butelkowane napoje słodzące.

 

EDYCJA 2019/2020 - JESIEŃ

Jesienny etap dotyczył owoców i warzyw oraz sportu. Do wykonania było 6 zadań, na które składały się lekcje, konkursy, forum zdrowia dla rodziców i promocja zdobytej wiedzy przez uczniów.

Lekcja o owocach i warzywach „Smacznie –zdrowo-kolorowo” miała na celu zachęcenie dzieci do codziennego jedzenia warzyw i owoców. Podczas zajęć dzieci świetnie się bawiły rozpoznając owoce i warzywa zmysłami wzroku, dotyku i smaku. Zapoznawały się z wartościami odżywczymi charakteryzującymi każdą z pięciu grup kolorystycznych. Dowiadywały się, że warzywa i owoce dostarczają organizmowi bardzo wielu witamin, składników mineralnych oraz znaczne ilości błonnika, dzięki którym spożywane codziennie w odpowiednich ilościach chronią przed wieloma chorobami. „Detektywi zdrowia” wielokrotnie słuchali i śpiewali piosenkę pt. „Witaminki”, wymyślając przy tym własne ruchy do zasłyszanej muzyki. Podsumowaniem lekcji „Smacznie-zdrowo-kolorowo” było wypełnienie kart pracy, za które dzieci mogły otrzymać medale. Zadaniem domowym było uzupełnienie tabeli „Mój owocowo-warzywny tydzień”, w której zapisywały spożywane przez siebie owoce i warzywa. Dzieci bardzo się starały, ponieważ nagrodą była korona wykonana na świetlicy przez ochotników. Królową i królem warzyw i owoców zostali Ania z klasy IIb i Szymon z klasy IIa. Gratulacje!

Konkurs dotyku

Drugim zadaniem był konkurs pt. „Zagadki owocowo-warzywne”. Uczniowie z pomocą nauczyciela układali krótkie rymowane zagadki o warzywach i owocach. Drogą głosowania najlepszą pracą okazała się zagadka o pietruszce. Wszystkie prace zostały umieszczone na gazetce ściennej, a następnie złożone w Klasową Księgę Zagadek Owocowo-Warzywnych. Wykonane zagadki przez „Detektywów zdrowia” były kolorowe i zachęcały do spożywania warzyw i owoców inne dzieci, które pomijały je do tej pory w swojej diecie. Przyjmuje się, że codziennie powinniśmy zjadać co najmniej 5 porcji warzyw i owoców.

Lekcja o sporcie „Każdy uczeń chce zostać Siłaczkiem” cieszyła się dużym powodzeniem u wszystkich uczniów i miała na celu pokazanie dzieciom jak ważna jest aktywność fizyczna (ruch i ćwiczenia) na ogólny rozwój, sylwetkę i zdrowie człowieka. Zajęcia na hali sportowej pomógł przeprowadzić nauczyciel wychowania fizycznego pan Tomasz. Dzięki ćwiczeniom dzieci uczyły się umiejętności pracy w grupie oraz poznawały możliwości własnego organizmu. Przeprowadzona lekcja składała się z następujących elementów: czynności organizacyjno-porządkowe, pogadanka o aktywności fizycznej, zabawa „Słońce świeci i pada deszcz”, wyzwanie sportowe „Zostań Siłaczkiem”, zabawa uspokajająca ”Ręka, noga…”, podsumowanie, wręczenia uczniom za aktywny udział w zajęciach kolorowych dyplomów „Certyfikat Siłaczka”.

Drugim konkursem było wykonanie Orderu Miłośnika Sportu. Prace przedstawiające Order Miłośnika Sportu wykonywaliśmy na jednorazowych, papierowych talerzykach. Najlepszy Order został wybrany przez uczniów drogą głosowania. Zwycięzcą konkursu została Hania z kl. IIb. Gratulacje!

Forum dla Rodzica pt. „Jak przekonać dziecko do jedzenia warzyw?” było okazją do przekazania rodzicom wiedzy, którą zdobywały ich dzieci podczas realizacji zadań. Mogli zapoznać się z pracami, rysunkami swoich pociech wykonanymi w trakcie realizacji projektu. Przekazane zostały także materiały edukacyjne dotyczącymi spożywania warzyw i owoców, ponieważ to rodzice są najważniejszymi osobami w życiu dziecka, od których wiedzy i świadomości zależy sposób odżywiania.

Ostatnie zadanie „Promocja zdobytej wiedzy i podjętych działań” polegało na zaprezentowaniu innym uczniom zdobytej wiedzy w taki sposób, by zachęcić ich do jedzenia warzyw i owoców, picia wody oraz aktywności fizycznej. W tym celu przygotowaliśmy wystawkę, organizowaliśmy gry i zabawy ruchowe na hali sportowej oraz wywiesiliśmy wykonane wcześniej Ordery Miłośnika Sportu i przygotowane zagadki o owocach i warzywach.

 

EDYCJA 2019/2020 - ZIMA

Zimowy etap składał się z lekcji o rozróżnianiu dobrych i złych składników w naszym pożywieniu oraz o znaczeniu wody w organizmie człowieka. Wśród uczniów II i III klasy biorących udział w projekcie został przeprowadzony konkurs na najlepszą pracę plastyczną oraz turniej wiedzy. Prace dzieci eksponowaliśmy na gazetce ściennej w szkolnej świetlicy, gdzie dostęp mieli inni uczniowie oraz rodzice, którym rozdawane były ulotki na temat zdrowego odżywiania (np. jak czytać etykiety na kupowanych produktach).

Autor: Anna Burdzicka

Artykuły