Zasady pracy zdalnej

Zasady pracy zdalnej

obowiązujące w Szkole Podstawowej w Starej Kornicy 

podczas kształcenia na odległość

 

 

Podstawa prawna:

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19  (Dz. U. z 2020 r. poz. 493 ze zm.).

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 4 września 2020 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19.

W związku z powyższym, w sytuacji przejścia szkoły na nauczanie zdalne,  szkoła prowadzi zajęcia w oparciu o pakiet Office 365  oraz poprzez dziennik elektroniczny.

Zasady pracy zdalnej obejmujące nauczycieli:

1. Nauczanie zdalne jest obowiązkowe

2. Zajęcia w poszczególnych oddziałach odbywają się  zgodnie z planem lekcji.

3. Podstawowym kanałem informacji jest e-dziennik i aplikacja Teams. Można również korzystać z dostępnych aplikacji pakietu Office 365, np. Outlook.

4. Nauczyciel jest zobowiązany do wpisywania tematów lekcji zgodnie z podstawą programową.

5. W przypadku frekwencji w klasach IV-VIII zaznacza się obecność wyłącznie uczniowi obecnemu na zajęciach online, logowania do dziennika elektronicznego lub pobrania materiałów do pracy. W klasach I-III frekwencję należy zaznaczyć w sytuacji uczestnictwa na zajęciach online lub poprzez odesłanie prac uczniowskich z danego dnia.

6. W przypadku nieobecności ucznia na zajęciach nauczyciel danego przedmiotu zaznacza nieobecność, kontaktuje się z uczniem, rodzicem/ prawnym opiekunem i wychowawcą klasy w celu wyjaśnienia absencji ucznia i zmotywowania ucznia do systematycznego uczestnictwa w zajęciach.

7. Usprawiedliwienia nieobecności uczniów odbywają się drogą elektroniczną lub telefonicznie przez rodzica lub prawnego opiekuna.

8. Godzina lekcyjna zajęć edukacyjnych prowadzonych przez nauczyciela z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość trwa 45 minut. W uzasadnionych przypadkach dyrektor szkoły może dopuścić prowadzenie tych zajęć w czasie nie krótszym niż 30 minut i nie dłuższym niż 60 minut.

9. Lekcje odbywają się z użyciem podręczników i zeszytów ćwiczeń uczniów.

10. Nauczyciele przesyłają materiały do zajęć z instrukcją ich wykonania:

a) w klasach I-III poprzez e-dziennik bezpośrednio do rodziców,

b) w klasach IV-VIII poprzez aplikację Teams bezpośrednio do ucznia.

11. Przygotowując zakres treści nauczania do zrealizowania w poszczególnych oddziałach nauczyciel uwzględnia w szczególności:

a)       równomierne obciążenie uczniów w poszczególnych dniach tygodnia,

b)      możliwości psychofizyczne uczniów podejmowania intensywnego wysiłku umysłowego w ciągu dnia,

c)       łączenie przemienne kształcenia z użyciem monitorów ekranowych i bez ich użycia,

d)      ograniczenia wynikające ze specyfiki zajęć.

12. Nauczyciel wskazuje źródła i materiały niezbędne do realizacji zajęć (w tym materiały w wersji elektronicznej).

13. Praca domowa powinna być:

a)       różnicowana pod względem trudności i możliwości uczniów,

b)      w miarę możliwości planowana w grupach,

c)       interesująca dla ucznia,

d)      nie obciążająca ucznia.

e)      zadawana na kilka dni przed terminem kolejnych zajęć.

14. Nauczyciel kontaktuje się z uczniem lub rodzicem/ prawnym opiekunem poprzez e-dziennik lub inny komunikator służący szybkiej komunikacji i rozwiązywania problemów edukacyjnych i wychowawczych w przypadku wychowawców poszczególnych klas.

15. Wychowawca klasy:

a)       monitoruje tygodniową realizację treści nauczania poprzez stały kontakt z uczniami i rodzicami (stosownie do potrzeb) pod kątem obciążenia uczniów nauką.

b)      w razie  zgłaszania  problemów, kontaktuje się z nauczycielem/ nauczycielami w celu modyfikacji działań,

c)       reaguje na bieżące potrzeby i problemy związane z kształceniem zdalnym, które zgłaszają jego uczniowie lub rodzice,

d)      w ramach pracy wychowawczej wspiera swoich wychowanków, motywuje ich do pracy, rozwiązuje bieżące problemy wychowawcze,

e)      koordynuje wraz z pedagogiem i psychologiem  szkolnym pomoc psychologiczno- pedagogiczną w swojej klasie.

16. Ocenianie:

a)       ocenianie pracy i aktywności uczniów odbywa się głównie w formie informacji zwrotnej,

b)      ocenianiu podlega konkretna praca ucznia, poprawność jej wykonania ale również zaangażowanie i aktywność ucznia,

c)       uczniom z trudnościami w nauce oraz takim, którzy mają ograniczony dostęp do Internetu, czy komputera, laptopa, itp. (wychowawcy mają taką wiedzę) należy dostosować zadania do ich możliwości (stopień trudności zadań, czas wykonania itp.),

d)      uzyskane przez uczniów oceny nauczyciel wpisuje do e-dziennika na bieżąco nadając kategorię „kształcenie zdalne”, a w komentarzu opisując za co (np. zadanie nr 1, karta pracy, praca pisemna, quiz itp.).

e)      pobierane materiały, obecności uczniów na zajęciach online, odsyłane prace uczniowskie, ustne i pisemne odpowiedzi uczniów online są podstawą do klasyfikowania i wystawiania ocen okresowych i rocznych.

17. Zadania dyrektora szkoły są szczegółowo określone w Rozporządzeniu z dnia 4 września 2020r.

18. Dopuszczalna jest praca szkoły w systemie hybrydowym (np. tylko jedna klasa przechodzi na nauczanie zdalne):

19. Nauczyciel prowadzi zajęcia z uczniami danej klasy na terenie szkoły w ramach obowiązującego planu zajęć,

20. Określony wyżej czas jest przeznaczony na zadawanie nauczycielowi pytań zarówno w formie pisemnej, jak i w trakcie rozmowy tekstowej, głosowej lub wideo.

21. Nauczyciele pełnią dyżur online pozostając w gotowości do bieżącego kontaktu z uczniami lub rodzicami w wyznaczonych terminach.

22. Nauczyciel uwzględnia potrzeby edukacyjne i możliwości psychofizyczne uczniów (w tym uczniów objętych kształceniem specjalnym).

23. Pedagog, psycholog, logopeda szkolny

a)       specjaliści są dostępni dla uczniów i rodziców zgodnie z ustalonym wcześniej harmonogramem zamieszczonym na stronie internetowej szkoły,

b)      po uzgodnieniu z rodzicami uczniów  prowadzą zajęcia online lub stacjonarnie na terenie szkoły,

c)       organizują konsultacje w formie dogodnej dla uczniów,

d)      świadczą pomoc pp zdalnie, otaczają opieką  potrzebujących uczniów w trakcie trwania sytuacji kryzysowych,

e)      wspomagają nauczycieli w procesie nauczania. 

24. Nauczyciel świetlicy i bibliotekarz wspierają pracę nauczycieli poprzez pomoc uczniom posiadającym opinię lub orzeczenie PPP.

25. Terminy konsultacji nauczycieli poszczególnych przedmiotów z uczniami lub rodzicami są zamieszczone na stronie internetowej szkoły i są w formie telefonicznej lub mailowej poprzez e-dziennik.

26. Zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość mogą być realizowane z wykorzystaniem:

a)       materiałów Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej www.epodreczniki.pl

b)      materiałów dostępnych na stronach internetowych CKE i OKE,

c)       materiałów prezentowanych w programach publicznej telewizji i radiofonii,

d)      materiałów wskazanych przez nauczycieli poszczególnych przedmiotów.

27. Nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej informuje rodzica/ opiekuna o dostępnych materiałach i możliwych formach ich realizacji przez ucznia.

28. Lekcje dodatkowe są prowadzone w przypadku wykazania przez uczniów chęci uczestniczenia w nich. Uczniowie klasy VIII są zobligowani do uczestnictwa w zajęciach dodatkowych przygotowujących do Sprawdzianu Ósmoklasisty.

29. Rozmowy z rodzicami nauczyciel odnotowuje w kontaktach w e-dzienniku, np. rozmowa dotycząca ustalenia przyczyny nieodsyłania obowiązkowych prac.

30. Nauczyciel zwraca szczególną uwagę wybierając programy, filmy, nagrania itp. kierując się zasadami bezpiecznego korzystania w sieci.

Zasady pracy zdalnej obejmujące uczniów:

1. Uczniowie otrzymują dostęp do szkolnych kont Office 365 na czas nauki w Szkole Podstawowej. Po zakończeniu nauki w placówce konto ucznia zostaje zamknięte.

2. Obowiązkiem ucznia klas IV-VIII jest bycie w stałym kontakcie z nauczycielem, odbieranie wiadomości, wykonywanie zadań na zajęciach online i terminowe ich odsyłanie. Obowiązkiem uczniów klas I- III jest wykonywanie zadań wysyłanych w Wiadomościach na e-dzienniku do rodzica lub zapisane w pracy domowej w e-dzienniku.

3. Uczeń stara się pracować zgodnie z tygodniowym planem zajęć w godzinach zajęć szkolnych.

4. Uczniowi zabrania się:

a)       ujawnianie hasła osobom trzecim,

b)      wykorzystywania usługi do rozsyłania wiadomości masowych lub materiałów zakazanych przepisami prawa;

c)       podejmowanie działań mogących zakłócić działanie usługi,

d)      udostępnianie treści objętych prawami autorskimi;  

e)      udostępnianie lub przechowywanie treści zabronionych prawem; 

f)        publikowanie komentarzy i grafik obrażających lub poniżających uczestników zajęć;

g)       nagrywanie lekcji bez zgody prowadzącego nauczyciela;

h)      tworzenie prywatnych kanałów komunikacji na platformie Teams;

5. Uczniowie zobowiązani są do kulturalnego zachowania się podczas zajęć – szanowania innych uczniów i nauczycieli. W przypadku naruszenia tych zasad ucznia obowiązuje punktacja ujemna zgodnie z przyjętym regulaminem oceniania zachowania.

6. W sytuacji, gdy uczeń nie może uczestniczyć w lekcjach online, należy ten fakt zgłosić wychowawcy lub nauczycielowi prowadzącemu zajęcia.

7. Uczniowie mają prawo zgłaszać nauczycielowi wątpliwości lub niejasności  dotyczące formy, metod i treści nauczania podczas kształcenia na odległość.

8. Uczeń ma obowiązek systematycznej pracy.

9. Uczeń ma prawo do krótkiej przerwy między zajęciami.

10. Uczeń powinien przestrzegać zasad bezpiecznej pracy z komputerem.

 

Zasady pracy zdalnej obejmujące rodziców/ prawnych opiekunów:

1. Rodzice/opiekunowie prawni powinni zachęcać dzieci do samodzielnej, wytrwałej pracy zdalnej

2. Rodzice powinni zapoznać się z zasadami trybu pracy szkoły w okresie czasowego ograniczenia jej funkcjonowania i z zasadami organizacji nauczania zdalnego.  

3. Rodzice mają obowiązek być w kontakcie z wychowawcą i nauczycielami.

4. Regularnie korzystać z dziennika elektronicznego i śledzić informacje zamieszczane na stronie internetowej szkoły,

5. Rodzice zgłaszają wychowawcy, nauczycielowi lub dyrektorowi szkoły uwagi dotyczące organizacji i realizacji zajęć edukacyjnych prowadzonych w formie zdalnej.

6. Rodzice w miarę możliwości wspierają dzieci podczas kształcenia zdalnego.

7. Rodzic zapewnia odpowiednie warunki do pracy ucznia w domu (w miarę możliwości), np. wydzielone miejsce do pracy, odpowiednie oświetlenie, przerwy w nauce, ćwiczenia fizyczne dla osób pracujących przy komputerze, odpowiednią wentylację pomieszczenia.

 

 

Zasady obowiązują od 1 września 2020 r. i mogą podlegać modyfikacji.