doradztwo zawodowe klasa VII

29.04.2020r.

Witam ponownie!

Dzisiejszy temat to: Zawody, które mnie interesują.

 

Zadanie na ten tydzień:

Zapiszcie przynajmniej trzy przykłady zawodów, które moglibyście w przyszłości wykonywać. Zawsze należy pozostawić sobie swobodę wyboru, stąd analiza różnych opcji zawodowych.

Następnie cofnijcie się do wcześniejszych lekcji i sprawdźcie, czy wasze wyobrażenie o danym zawodzie pokrywa się z Waszymi zainteresowaniami, posiadanymi umiejętnościami, rodzajem Waszej inteligencji. Czy istnieją przeciwskazania zdrowotne lub inne przeszkody zdobycia danego zawodu.

Jeśli nie lub tylko częściowo, to zastanówcie się, co musicie zrobić i czego się nauczyć, by wykonywać dany zawód.

Nie jest to proste zadanie, ponieważ wymaga od Was analizy sytuacji. Spróbujcie odpowiedzieć na powyższe pytania, zastanówcie się czy zawody, które wypisaliście moglibyście wykonywać przez cale swoje życie, czy sprawiałyby Wam przyjemność.

Oczywiście to tylko albo aż plany, przypuszczenia i subiektywna ocena sytuacji. W życiu może okazać się zupełnie inaczej, ponieważ nie możemy wszystkiego przewidzieć, nie na wszystko mamy wpływ ale powinniśmy mieć plan, określić cele. Przecież od czegoś trzeba zacząć, więc jak nie od naszych wyobrażeń i planów na przyszłość.

Nie myśl, że dany zawód nie jest dla Ciebie tylko dla tego , że nie wierzysz w swoje możliwości. Na pewno nie będzie dla Ciebie, jeśli Cię nie interesuje lub są jakieś przeciwskazania zdrowotne. Wówczas należy szukać dalej innych możliwości, bądź zawodów pokrewnych.

Może w zadaniu pomogą pytania umieszczone w tabelce (w załączniku), spiszcie wszystko i do teczki Wyluzowany

Informacje wykorzystamy w klasie VIII na lekcji doradztwa zawodowego.

Powodzenia!

__________________________________________________________________________________________________________________________________________

22.04.2020 r.

Umiejetności miękkie i twarde - czym są i do czego są nam potrzebne?

 

Kilka informacji dotyczacych umiejetnosci i ich przydatności na rynku pracy. Zachęcam do lektury i wlasnych przemyśleń.

Umiejętności twarde to kompetencje specjalistyczne, wiedza merytoryczna z określonej dziedziny lub branży, a także wszelkie umiejętności praktyczne. 

Umiejętności miękkie to z kolei dużo trudniejsze do zmierzenia zdolności związane z osobowością człowieka. 

Pracodawcy wskazują, że kompetencje miękkie

są równie ważne jak umiejętności twarde.

Kompetencje miękkie możesz ćwiczyć.

W jaki sposób?

Ćwiczenia mogą polegać np. na kontrolowaniu swojej mowy ciała, bardziej uważnym słuchaniu i obserwowaniu rozmówcy czy też próbie spojrzenia na problem z jego perspektywy.

Warto również spróbować wyjść z inicjatywą — staraj się pomagać osobom, które wyraźnie nie radzą sobie z obowiązkami, sugeruj własne rozwiązania, zgłaszaj się do projektów. Jeśli zarządzasz zespołem — nie rozkazuj, tylko proponuj sposoby wykonania zadań.

Postaraj się również lepiej poznać siebie. Dlaczego w określonych sytuacjach się stresujesz? Kiedy wpadasz w złość? Dlaczego odkładasz jakieś zadania na później? Może Ci w tym pomóc rozmowa z bliskimi.

 

Ćwiczenie umiejętności miękkich, podobnie jak kształtowanie własnego charakteru, nie należy do łatwych. Warto jednak skupić się na ich rozwoju, ponieważ ten rodzaj kompetencji odgrywa coraz większą rolę na rynku pracy. A dodatkowo jest przydatny także w życiu codziennym.

 

Dużo teorii ale ważnej, by wiedzieć co z tym zrobić i jak wykorzystać wiedzę podczas planowania swojej przyszłości.

 Zadanie na dzisiaj: zastanów się jakie umiejętności miękkie posiadasz, a jakie chciałbyś wyćwiczyć? Jakie kompetencje twarde już posiadasz, a na których Ci zależy?

Zanotuj swoje przemyślenia (np. wypisując kompetencje miękkie i twarde) i zachowaj. Są to ważne informacje o Tobie i zapewne przydadzą się w klasie VIII, kiedy będziesz robił/a podsumowanie i podejmował/a ważne dla Ciebie decyzje.

Ważne!

Nie przejmuj się jeśli uznasz, że nie wiesz jakie posiadasz kompetencje/umiejętności. Na początek spróbuj podać po 1-3 przykłady, w razie trudności porozmawiaj na ten temat z bliskimi (znają Cię najlepiej) lub z koleżanką/kolegą.

Więcej informacji w zalączniku.

Życzę zdrówka i pozdrawiam!

_________________________________________________________________________________________________________________________________________

15.04.2020r.

Marzenia z terminem ważności!

Moi drodzy kontynuujemy „rozpracowywanie siebie” i planowanie swojej przyszłości.

Każdy z nas miał, ma jakieś marzenia. Nie każdy wierzy w ich spełnienie. Zastanówmy się czym są owe marzenia? Czy to tylko nasze wyobrażenia dotyczące tego, co byśmy chcieli? Czy może coś więcej?

W temacie zaznaczyłam – marzenia z terminem ważności! Dlaczego? Dlatego, że chcieć, to móc. Nie wystarczy marzyć, oczekiwać, że coś się pojawi. Trzeba chcieć i robić coś w tym kierunku, czyli pomóc w ich spełnieniu.

Jesteście na początku swojej drogi zawodowej i uwierzcie, że w dużym stopniu to od Was zależy, czy Wasze marzenia będą wyobrażeniem, czy staną się faktem w Waszym życiu.

Co zrobić, aby pomóc sobie w spełnieniu marzeń?

Na początek określ dokładnie to o czym marzysz, czego oczekujesz? (Oczywiście w odniesieniu do swojej przyszłości, wyznacz zakres czasowy – max. do 10 lat)

Następnie wyznacz sobie cele z terminem realizacji (tu potwierdzenie zasadności tematu).

Pamiętaj!

Cele mają być realne (w zasięgu Twoich możliwości), konkretne (nazwij co konkretnie zrobisz w swojej sprawie) i określone w czasie (daj sobie czas, np. tydzień, miesiąc, rok – lepiej zacząć od krótkoterminowych).

Stopniowo wprowadzaj je w życie – szczególnie ważne teraz, kiedy musisz mieć samodyscyplinę, by dać sobie radę w obecnej sytuacji. Ważne, nie może być ich za dużo, bo będzie problem z realizacją i zniechęcisz się. Wyznacz sobie jeden, dwa cele na najbliższy czas, kolejny na czas bardziej odległy. Pomoże to nie tylko w realizacji ale też w pracy nad samym sobą. Wydaje się proste, ale bywa różnie i trzeba o tym pamiętać. Czasami udaje się zrealizować wyznaczony cel, a czasami nie. Nie zniechęcaj się, każda porażka czyni nas silniejszymi.

To dobry czas na przemyślenia i działanie! Pamiętaj, że to Ty jesteś „kowalem swojego losu”. Czy marzenia są ważne i potrzebne? Tak, bo motywują nas do działania i wyznaczają sens naszego życia.

Zadanie do realizacji: pomyśl o tym jak jest z Tobą, jakie masz marzenia, co robisz w tym kierunku, a co możesz jeszcze zrobić? Pomogą Ci pytania pomocnicze, zamieszczone w załączniku - Moje pudełko z marzeniami. Zbierz informacje i zachowaj. Powodzenia!

____________________________________________________________________________________________________________________________________________

08.04.2020r.

Co wpływa na wybór szkoły i zawodu?

Witam!

W tym tygodniu proponuję połączyć potrzebne z pożytecznym i przygotowałam dla Was zadanie.

Wykorzystajcie czas spędzony z najbliższymi, wspólnie przygotowując się do Świąt i porozmawiajcie o wyborach zawodowych.

Zapytajcie rodziców, bliskich jak oni wybierali szkołę, zawód będąc w Waszym wieku?

Co było dla nich trudne, na jakie natknęli się trudności, przeciwności?

Czego potrzebowali podczas dokonywania wyborów zawodowych?

Kto ich wspierał w decyzjach?

Dlaczego wybrali taką drogę zawodową?

Jakie mają rady dla Was odnośnie Waszych wyborów?

Możecie krótko zanotować odpowiedzi, które będą dla Was cenną wskazówką. Po powrocie umieścicie informacje w teczce, przyda się do analizy w klasie VIII. Zachęcam do rozmów!

Życzę zdrowych, spokojnych Świąt Wielkanocnych.


-__________________________________________________________________________________________________________________________________________

01.04.2020r.

Wszyscy jesteśmy zdolni!

Czy uważacie, że wszyscy ludzie są zdolni? 

Okazuje się, że kazdy z nas posiada okreslony rodzaj inteligencji.

Co to znaczy, że ktoś jest uzdolniony w jakiejś dziedzinie? 

Oznacza to, że posiadamy pewne cechy, umiejętności, które decydują wybór naszych aktywności. Sprawiają, że w danej dziedzinie poruszamy się chętnioej i pewniej. To z kolei wyróżnia nas spośród innych osób. Każdy z nas posiada pewne umiejętności, tzw. talenty, które wyznaczają dalszy kierunek rozwoju. Pamiętajcie, że rozwijamy się wówczas, gdy działamy, rozwijamy nasze umiejętności, wzmacniamy mocne strony i pracujemy na stronami słabymi. Nie chodzi o to, by robić wszystko dobrze ale o to, by  mieć swoją indywidualną ściezkę rozwoju. Wybrać to, co lubimy i w czym jestęśmy dobrzy i działać w tym kierunku.

Dla sprawdzenia, jaki rodzaj inteligencji posiadacie wypełnijcie test - załącznik umieszczony poniżej, nas

Test inteligencji wielorakiej Howarda Gardnera: http://brieftip.pl/test-inteligencji-wielorakiej-rodzaje-inteligencji/

Charakterystyka rodzajow inteligencji wielorakiej w pliku do pobrania poniżej.